
Pablo Alvez Artinprocess
Pablo Alvez Artinprocess (UK/PT) er en installasjons- og performancekunstner, en performancefilosof og en kunstner-forsker med fokus på samspillet mellom performance og etikk, og også på metodikk/overføring/pedagogikk i performance som forskning. Han har en doktorgrad i fattigdomsøkonomi (2012) og han er en doktorgradskandidat ved Surrey University med et prosjekt som utforsker forholdet mellom performancekunst og levinassiansk etikk. Han har lang erfaring med undervisning på universitetsnivå og i performancekunsttrening, etter å ha veiledet flere masteroppgaver. Etter å ha mottatt opplæring fra Steven Cohen, bruker han tenkning som en strategi for å slutte å tenke, og saboterer ofte sine egne forestillinger slik at de forblir art-in-prosess, prekære, uferdige, kompromissløse, ikke-markedsførbare og (delvis) utilfredsstillende. Når han samhandler med akademia, insisterer Pablo på den nødvendige fysiske tilstedeværelsen av kropper og gjenstander, og han argumenterer for at på grunn av dette er performancekunstneren i akademia noe av en jævel, kompromissløs og til og med rett og slett uvelkommen noen ganger. Hans forestillinger "Phénoménologie de l'Éros" (2019), laget på Point Éphémère (Paris) og videreutviklet ved Kanal-Center Pompidou (Brussel), samt "Scaffold of the Spectacle" (2022), utviklet ved Estúdios Victor Córdon (Lisboa) og hadde premiere i Helsingfors, ble premiert av Gulbenkian Foundation. Han er medlem av Performance Studies International og har bidratt regelmessig til arbeidsgruppen for kunstnerisk forskning. Pablo er også medlem av Live Art Society (Finland) og PLATEIA (Portugal).